Proč neumíte anglicky?

14.09.2017· Kateřina Pechatá

Proč neumíte anglicky?

Každý den se setkávám na pohovorech studentů s větou „já už se angličtinu učím dlouho, ale umím jenom gramatiku“. Studenty to pořád překvapuje a mne to tedy nepřekvapovalo nikdy. Už dvacet let pořád dokola opakuji, že způsoby, jakými se děti učí na školách nebo dospělí v různých jazykových kurzech, jsou destruktivní a vůbec nefungují. Lidem se, pomocí zcestného marketingu, dala do hlavy představa, že angličtinu se přeci mohou naučit 4x rychleji. A pak to pokračuje technikami jako:
1. Překládání slovíček ne-li článků – přemýšleli jste někdy nad tím, že jste se naučili svůj rodný jazyk bez překládání do jiného jazyka? Překládání je vhodné pouze pokud na překladatele studujete. Pro začínající studenty nebo výuku dětí jsou jazykovou „sebevraždou“. Naprosto nevhodné a popírají celý přirozený proces učení se jazyka. 
2. Poslechy v hodinách – to mě vždycky fascinovalo, jak se vlastně dá ten drahocenný, placený čas utratit studentovi puštěním CD. Proč si to nemůžete pustit s vhodným doporučením doma a ve výuce využít svého učitele jako svůj nástroj ke komunikaci. No to by ale znamenalo víc práce pro učitele a více přemýšlení, jak studenta zaujmout.
3. Komunikace v hodinách v češtině – tady se zdržím velmi krátce. Dobrý pedagog a dobrý angličtinář nepotřebuje ani slova češtiny. Není o tom potřeba vůbec diskutovat. Studenta je potřeba zaujmout, odhadnout, motivovat, rozveselit a něco naučit. Místo toho spousta pseudoučitelů podporuje studentovu frustraci tím, že na něj mluví česky a ještě si dovolí svou neschopnost schovávat za důvod, že mu vlastně pomáhá.
4. Gramatika – no to je můj „majstrštyk“ – dokud nedosáhnete určité úrovně angličtiny, tak neexistuje, aby vám někdo vysvětloval jakoukoliv gramatickou poučku. Popírá to všechny principy vzdělávání jazyka. Gramatiku studenty učím tak, že to ani nevnímají. Ona totiž neexistuje zvlášť „konverzace“ a zvlášť „gramatika“. To jak komunikujete, tak se i gramaticky vyjadřujete. Opět velká nevědomost vyučujícího, který zvolí učebnici, vytáhne z ní přítomný průběhový čas, jako téma hodiny a studenti se najednou učí nazpaměť, místo citem. Noční můra.
5. Absence čtení knih? To si necháme jako téma na příště.
Tak snad jsem vás trochu posunula v tom, že ikdyž anglicky neumíte, tak si dokážete vzdělání kupovat s představou toho co má v základu splňovat. Krásný den, vaše Kateřina Pechatá.

Zpět na blog

Art of Language s.r.o.

Opavská 228/189,
747 21 Kravaře
IČO: 03070956 

Telefon

+420 775 583 000

Láčíková Jolana

Děkujeme :-)

Děkujeme, budeme Vás kontaktovat.